Sveriges James Bond

Den här killen är min nya idol. Den nye James Bond! Freakin' awesome:




Svensk pilot hjälte i kapardrama

Publicerat 2010-02-14 06:47

En svensk pilot blev hjälte i ett kapardrama i Portugal. En passagerare riktade en pistol mot hans huvud och försökte kapa planet.


Dramat inleddes strax efter starten från flygplatsen i Cascais i fredags.

 

Piloten lyckades, berättar han själv för Aftonbladet, vrida pistolen ur handen på kaparen och styra planet till en högre höjd så att de två övriga passagerarna, två fallskärmshoppare, kunde hoppa ut och undkomma.

 

Kaparen tog över spakarna.

 

– Jag var helt hundra på att han skulle störta flyget i ett hus, för han siktade mot ett bostadsområde, säger svensken för tidningen.

 

Med hjälp av dubbelkommandot på den andra pilotplatsen kunde han så småningom styra flygplanet och strypa bränsletillförseln så att det kraschade på flygplatsen i Tires utanför Lissabon. Där flydde han från planet medan kaparen tog sitt liv genom att skjuta sig.

 

Den svenske piloten har inga planer på att ge upp jobbet på det privata portugisiska flygbolaget.

 

– Jag inbillar mig att det var en engångsföreteelse, säger han om kapardramat.

 

TT


 

http://www.dn.se/nyheter/sverige/svensk-pilot-hjalte-i-kapardrama-1.1045101


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0