En handfull fångade ögonblick

Från mitt fönster, så heter min blogg. Från mitt fönster ser jag världen passera. När jag startade den visste jag inte riktigt vad jag ville skriva om, men jag visste vad jag inte ville skriva om. Jag ville inte skriva om min vardag, då jag själv tycker sådana bloggar är rätt ointressanta. Skriver jag om min vardag här, så är det ofta en tankeväckande händelse eller något jag tycker är värt att reflektera över. Sedan har jag varit noggrann med att inte lämna ut min exakta identitet. Ni som läser utgår jag dock från att ni känner mig, men jag vill inte att en framtida arbetsgivare ska googla mitt namn och hitta min blogg.

Mina ord här är fria, jag har inte någon inriktning, inget ämne jag specificerar mig på. Ändå känner jag att jag har glidit ifrån vad jag ville skriva om från början - iakttagelser. Jag har mest suttit i mitt fönster och tittat in i mitt rum, men nu tänker jag vända blicken mer ut åt gatan, åt världen. Därför introducerar jag nu "Idag har jag sett"; listor jag skriver då och då med samlade iakttagelser. Inspirerad av Erlend Loes bok "Naiv. Super"

Denna första lista skrev jag ihop förra veckan. Vädret var fint, jag tog min bläckpenna och cyklade in till stan. Där köpte jag en sådan där typisk liten svart skrivbok med röda hörn. Sedan satte jag mig på en bänk på Stortorget, och bara såg mig omkring, iakttog min omgivning. Det kändes som att hela världen rörde sig åt alla håll och kanter, och att jag var den enda som stod still. Det kändes som om jag stannade tiden, som om jag frös alla ögonblick. Det var en lite kuslig känsla att sitta där och fånga ögonblick, att suga i sig insikten om att alla andra också har en vardag, och att jag för alltid skulle spara en liten liten del av denna i min bok.
Men det kändes väldigt nyttigt också, att bli medveten om andras liv och situationer. Det gjorde det lättare att sätta sig in att de också har sorger och problem, och det gör att man lättare kan stå ut med sina egna. Det gav frid.
Efter kanske en timme på bänken, hade jag fått ihop några sidor i min lilla bok. Här kommer ett urval, för er att ta del av. Här har ni en handfull fångade ögonblick.

Idag har jag sett:


* En liten blond flicka som stoppat in en Stadiumpåse innanför kragen på sin tröja
* En pytteliten hund som skällde gällt på en jättestor lugn hund som passerade
* En brunklädd kille i dreads som gick tvärs över torget med en skateboard under armen, för att tvätta händerna i fontänen
* En bunden Golden retriever som skällde oavbrutet efter att dess ägare gått in på Hemtex.
* En flicka i barnvagn som höll en brun fjäder i vardera hand.
* En liten glasögonprydd flicka som med stor möda sköt en flicka i rullstol framför sig.
* En vitklädd man som stod med en barnvagn och väntade
* Två pojkar i 9-årsåldern som gick och höll om varandras axlar
* En svartklädd kvinna som lagt sig på en bänk i solen
* En flicka som undersökte sina nya skor
* En kille som gick och studsade en tennisboll
* En kvinna som gick med en otänd cigarett i mungipan.
* En tjej som stod mitt på torget och såg sig omkring, fick sedan syn på en kille som hon rusade fram till, varpå de omfamnade varandra och kysstes.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0