Avsked för ett lärorikt år

Ett år kommer, ett år går. Det flyr med sina månader och ingen kan greppa det mellan sina fingrar. Jag tänker på vilka färger mitt år har haft, vilka händelser som har målat det. Bitvis lite för mörka färger, bitvis lite för grov pensel... Men det finns mjuka drag också, målade i skimrande, rika färger.

2010, vilket år. Vem har jag inte blivit under dess dagar, hur har jag inte förändrats. Jag var inte mer än en svag viskning när året tog sin början, och nu när jag står vid dess rand är jag en sjungande sång. Och de som stal mina färger kan se att jag har funnit nya som är hundra gånger vackrare. Så mycket har jag vunnit på mina förluster. Så mycket gott har kommit ur det som var ont. Kanske är det rentav lycka jag känner när jag ser på mina nya färger, en lugn lycka att vila tillvaron mot.

2011 vill jag själv hålla i penseln, så mycket jag förmår. Att överlåta det åt andra... det var ett stort misstag jag inte vill begå igen.


Här kommer en form av resumé av 2010

Låtar som betydde mycket för mig under året

Fiona Apple – To Your Love
Maroon 5 – Sunday Morning - Acoustic
Bon Iver – Skinny Love
Tim Christensen – As I Let You In
Olle Persson – Nu Har Jag Fått Den Jag Vill Ha - Arr. R. Sund
Ólafur Arnalds – 3055
Nick Drake – Poor Boy
Damien Rice – Rootless Tree
David Bowie – Wild Is The Wind
Interpol – Untitled
Kamraterna – Kamrater
Pink Floyd – Wish You Were Here
Charlie Chaplin – Smile

Ett lyckligt minne





När min bror och jag rodde ut till mitten av sjön för att fiska, vilket fick ett abrupt slut! På sitt första kast med sitt spö, får han totaltrassel på linan. Tio sekunder senare ska jag göra mitt första kast, linan går av och draget slukas av vattnet. Strax därpå upptäckte vi att vi glömt draglådan hemma. Men vår totalt misslyckade, 10 sekunder långa fisketur blev ändå inte helt dum. Vi gjorde det bästa av situationen, lade oss på rygg i båten och njöt av att driva runt på vågorna. Ett gott skratt fick vi minsann också! Och fiskarna blev nog glada.

Årets sorg

Förlusten av en vän som under många år stått mig nära.

Årets mest läsvärda bok

Doktor Glas - Hjalmar Söderberg

Bästa dikt jag skrev i år (tror jag)

http://poeter.se/viewText.php?textId=1167502

Det viktigaste jag lärt mig i år

Att förstå och förlåta.

Sex ord som beskriver mitt 2010

Lärorikt, förändringar, personlighetskris, självkänsla, självinsikt, styrka.

Och så vill jag utlysa ett tack till de underbara människor som stöttade mig när jag hade det svårt. Ni är guld!


Gott nytt år, kära läsare!



Kommentarer
Postat av: M

gott nytt år bästis!

2010-12-30 @ 18:33:35
URL: http://soulsong.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0