Tänker, tycker, känner, är

Ibland har jag lust att gå fram till någon, vem som helst, en alldeles främmande främling på stan, och fråga:
Vad tänker du på?
Givetvis kommer den personens tankar genast upptas av mig, vem är hon? Varför frågar hon? Vad ska jag svara?
Men jag vill bara veta vad personen tänkte på sekunden innan jag klev framför honom/henne och ställde den där frågan. Vill få en inblick i någon annans liv. Jag behöver bara en enda liten tråd att börja med, för att väva ihop en väv i mitt huvud om dennes liv. Jag hoppas att personen skulle svara något i stil med:
Min familj
Mitt jobb
Mina läxor
Mina nya skor
Min flickvän

Det hade räckt för mig. Genast skulle min fantasi sätta igång, väva historier om varenda en av dem. Göra människor av dem, få en insikt om att hela torget, ja hela världen, är fullt av individer som tänker, tycker, känner, är. Jag vill kunna inkräkta i någons liv, tala med någon jag inte skulle talat med annars. Jag vill veta att alla lever och andas som jag, och inte går runt som programmerade dockor.
Jag vill helt enkelt se, att det inte bara är jag som tänker, tycker, känner, är.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0