Ta din chans!

Jag lyssnade lite förstrött på dagens sommarpratare, Pär Johansson, när han sa något som fick mig att stanna upp i en rörelse och skärpa hörseln. Han pratade om sitt arbete med utveckligsstörda och huruvida han är nöjd med det han gör och vad han gjort av sitt liv. Jag citerar:

Jag bestämde mig för att jag inte ville bli en bitter martyr som efter 20 år skulle säga att "jag fick aldrig chansen" För jag tycker vi lever i världens bästa land. Det faller inte bomber på oss, vi kan äta oss mätta. Vi har alternativ. Tar man inte chansen att bo i Sverige, då får man fasiken skylla sig själv.

Och jag insåg att han hade rätt. Det var så bra sagt. Vi bor i ett land som för många är ett drömland. Ett idealland. Vi har förutsättningarna till en bra chans, ett bra liv. Det är vår plikt att ta vara på det, att leva ut livet till fullo och komma någon vart. För vi ska leva för dem som aldrig någonsin kommer få den chansen. Att slarva bort den vore ett hån mot dem.

Kommentarer
Postat av: Vera M.

stating the obvious...

Alla vet det redan, det är därför alla har prestationsångest.

2010-06-30 @ 22:28:02
Postat av: Ida

Kanske det. Alla blir ju inte rockstjärnor, ministrar, kirurger eller vad de nu drömmer om. Men är det det som räknas som "en chans"? Hur som helst betyder det inte att man ska ge upp. Att försöka duger. Och ibland gäller det att nöja sig med "lite." Satsar man på en bra utbildning te x, har man på sätt och vis redan utnyttjat sin chans, eller en del av den.

Prestationsångesten beror ju också på att man har så många alternativ, särskilt bland unga i Sverige.

2010-07-02 @ 14:55:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0