Spice it up!

Jag tror det ligger något i det där att vi väljer vilka känslor som ska styra över våra liv. Det är klart, ibland finns det en känsla som dominerar utan att man egentligen vill det, men jag tror ändå man har mer eller mindre kontroll över dem.
Dessa tankar susade igenom mitt huvud när jag låg och vaknade i min säng precis. Ni vet hur det är, man är fortfarande halvt i drömstadiet, och är i full gång med att bygga en bro mellan drömmarna och verkligheten, dvs vakna. Då blir det en del skumma tankar.
Jag tänkte i alla fall, att alla människor har en egen kryddhylla. Varje krydda motsvarar en känsla och med dessa kryddor ska du tillaga ditt liv. Hur vill du att ditt liv ska smaka? Välj och vraka!
Det är ju klart, det kan lätt bli fel med tillagningen. Vi har ju inga recept att gå efter, inga mått att använda oss av. Men man lär sig under tillagningens gång! Även om man glömmer bort vad man lärt sig efter ett tag.
Alla dessa kryddor... det finns ju så många att välja på! Vi har en tendens att rikta in oss på en huvudkrydda, och sen testar vi den ett tag. Den kan vara hur dållig som helst, men vi fortsätter att ösa på av den, för vi fattar inte att det finns andra kryddor på hyllan, nej vi vill testa den här. Vi kanske till och med hakar upp oss, och kan bara inte sluta ösa på. Vem vet. Jag, till exempel, öste på lite för mycket av bitterhetskryddan i våras. Ja, det var ju inte bra. Mitt liv smakade inte gott. Men nu vet jag hur den kryddan smakar, så jag ska hålla mig borta från den nu. Jag ställer den långt in i hörnet på hyllan. Sådär ja. Tror jag ska testa den där optimistkryddan, den har så fin färg...!
Vilken krydda väljer du idag?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0