Inga rasister i våran riksdag!!

Igår gick jag tillsammans med Maj, Sofia och Peter på antirasistisk demonstration på Stortorget i Lund. Vi var några av de första på plats och ett tag verkade det som om vi inte skulle bli så många, men det gjorde mig ingenting. Jag tänkte protestera i alla fall, tänkte med mitt helhjärtade deltagande visa att jag inte tycker det är okej med ett främlingsfientligt parti i riksdagen!
Min bror tyckte inte jag skulle gå dit. Det finns bättre sätt att motarbeta SD än att gå ut på gatorna och skrika, menade han. Jag förstod vad han menade, men jag ville ändå dit. För jag tänker inte stå tyst och passiv, jag tänker stå för det jag tycker. För även om SD klassar mitt danska blod som "ariskt", så känner jag tillräckligt många som faller in under SDs rasstämpel. Och för dem vill jag skrika, för dem vill jag kämpa, protestera och demonstrera! Jag vill åter kunna säga: "Jag är svensk, och i mitt land är alla välkomna!" och känna att det ligger sanning i orden.

Och det var något av det härligaste med demonstrationen; Att känna att vi trots allt är många som aldrig kommer acceptera ett rasistiskt parti i riksdagen, att så många som upp till 2000 faktiskt dök upp för att säga ifrån. Att gå bland alla dessa människor, alla med olika storlek och färg, och tillsammans skalla "Inga rasister i våran riksdag!" över hela Lund - det fick mig att känna att det fortfarande finns hopp.


http://www.sydsvenskan.se/lund/article1247340/Inga-rasister-pa-vara-gator.html




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0