Bröllop, Israel

(Sista blogginlägget om Israel, jag lovar!)

På tisdagen, dag fyra i Israel, skulle vi på Pauls bröllop. Ack, ni skulle bara veta hur mycket tid mamma och jag hade lagt ner på att hitta "modesta" kläder. Till slut tog jag en blå klänning som slutade ungefär vid knäna och en kavaj ovanpå. Det visade sig fungera bra, vi var mer modest klädda än många andra där. Annat var det när vi tidigare på dagen (bröllopet var klockan halv åtta på kvällen) skulle ta oss in i Mea Sherim, det gettoliknande område där de allra mest religiösa judarna i Jerusalem bor. De är mycket strikta där. Kör någon bil genom området på shabbat (vilket är strängt förbjudet) drar invånarna sig inte för att stena bilen. Stora skyltar på olika språk stod vid ingången. "To women and girls who pass through our neighborhood, we beg you with all out hearts Please do not pass through our neighborhood in immodest clothes" Och lite mer finstilt: "Modest clothes include: closed blouse, with long sleeves, long skirt. No trousers, no tight, fitting clothes." Ord och inga visor. Mamma och jag tog till drastiska åtgärder för att komma in. Först och främst: mamma hade glömt att ta strumpor på sig, så en bit av hennes smalben syntes. Jag tog av mig mina dojjor och gav henne mina strumpor. Själv hade jag ju byxor, så mina smalben syntes ändå inte... Byxor! Attans, det får man ju inte heller ha! Besvikna började vi gå därifrån, men så kom jag på att mamma ju köpt en långkjol som hon bar i en kasse... Så jag hoppade in bakom en container och drog kjolen över huvudet. Byxorna fick vara kvar under, så jag blev allt extra modest jag! Jag kan garantera att jag inte såg klok ut haha.

Bröllopet, ja. När vi kom till stället de hade hyrt hade de flesta gäster redan kommit. Det första som hände var att en del av de judiska männen och Paul inledde tish, som ordagrant betyder "bord". Jag skulle vilja kalla det svensexa, för det upplevde jag att det var. De satt runt det där bordet för sig själva, skrålade, skålade och sjöng. Två rum bort pågick brudens kabalat panim, en motsvarande grej som jag då skulle vilja kalla möhippa. Här fanns det dock inget bord, istället satt Cori, bruden, på en slags tron som var klädd i vitt tyg... likt en pärla i ett vitt snäckskal. Och hon var omringad av kvinnorna som sjöng sånger till kalla, bruden. Tish avslutas med att Paul undertecknar ketuban, ett kontrakt där han lovar att ifall han separerar från bruden senare ska han underhålla henne ekonomiskt. Bruden undertecknar inte detta. Därefter leds brudgummen ner till bruden där hon sitter på tronen. Enligt traditionen har paret inte träffats på en vecka innan bröllopet, och så var det även nu. Efter att ha klätt bruden i slöja, fördes de en och en, under mycket sång, fram till chuppahn, den vita "tältduk" som de ska vigas under. Åh, så mycket folk det var! Man kunde nästan inte se någonting. Och eftersom bruden var så kort, kunde vi inte se henne alls. Detta skedde i alla fall, även om vi inte kunde se det: Under chuppahn gick bruden sju gånger runt brudgummen, (sju betecknar fullkomlighet i Bibeln). Brudgummen trädde sedan en ring på hennes finger. Så sjöngs det en hel del sånger, varpå rabbinen läste sju välsignelser, Sheva Brachot, över paret. Ceremonin avslutades med att brudgummen, enligt traditionen, krossar ett glas under sin fot (ingen vet riktigt varför) och alla gästerna ropar mazel tov!

Under mycket sång tågade paret ut. De skulle dra sig tillbaka i en halvtimme för att äta, båda hade nämligen fastat hela dagen. Under tiden fick gästerna slå sig ner i middagsrummet där maten serverades. När som helst kunde man dock lämna bordet och gå till dansrummet där män och kvinnor dansade vilt på varsin sida om mehitzan. Det inhyrda bandet spelade hela tiden och det var alltid folk som dansade. 

Efter ett tag kom Cori och Paul tillbaka, de skulle nu gå borden runt och tala med gästerna. De var vitklädda båda två. Cori hade en vacker bröllopsklänning på sig, medan Paul var enkelt klädd i ett vitt skjortliknande plagg. Och så kipan förstås. Alla männen (även ickejudarna) hade en på huvudet. Härefter var ritualerna över och festen fortsatte.

 

Cori under kabalat panim



Vigseln. Paret befinner sig under chuppahn till vänster.

 

Vigseln. Paul i vit kipa under chuppahn.



 

Vild dans på männens sida.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0