Tankar på höstens rand

Nu är sommaren över. Jag säger det fastän det inte riktigt är sant. I själva verket har hösten länge kastat sig mot mitt fönster, och sommaren har varit över länge.

Vad har jag gjort denna sommar, hur har jag tillbringat min tid? Inte så mycket, men det är mest bara skönt. Det är frihet att kunna ta det lugnt, att stiga upp på morgonen och ännu inte veta vad man ska göra av dagen. Att dricka den första koppen kaffe och fortfarande inte veta vad man ska göra av dagen. Att komma fram till att baka, det är nog en bra idé. Och så hittar man ett recept, och så bakar man. Och när köket fylls av hemtrevliga ljuvliga dofter, då känner man att man gjort något meningsfullt. Jag har bakat ganska mycket i sommar. Gjort några gamla favoriter, men också vågat testa lite nya saker. T ex:








Hallongrottor, en gammal oslagbart trevlig favorit






Men jag vågade också testa att göra en flerbottnad chokladtårta ur en receptbok från 50-talet. Mycket god...







... och så en claufotis, gjord på trädgårdsplommonen. Jag hade inte ens hört talas om claufotis innan jag gjorde denna, men det var något av det godaste jag gjort på länge.

Och så har jag testat på att göra äppelmos, diverse syltsorter, polkagrisbiscotti... mm.

Frågan är hur mycket jag kommer hinna baka när jag väl har börjat plugga. Häromdagen köpte jag en liten kalender och satte mig genast ner för att skriva av mitt schema för hösten. 2-3 föreläsningar i veckan + gruppövningar. Tusentals och åter tusentals sidor att läsa i kurslitteratur. De senaste dagarna har jag ägnat åt att jaga runt efter att få tag på någorlunda billiga böcker, att hitta till mina framtida klassrum... ja ni förstår. Samtidigt som jag fylls av en pirrande nyfikenhet inför vad som komma skall, känslan av att jag snart ska träda på ny okänd mark.... så blandas den med en tilltagande rädsla. Jag är rädd att detta ska ta all min fritid, all min frihet. Definitionen av frihet, enligt mig, är att ha möjlighet till att läsa vilken bok man vill, när man vill. Att kunna ta en paus och sätta sig i ett hörn och läsa... kan man inte göra det är man inte riktigt fri. Just därför har jag alltid trotsat stressen, kanske till och med skjutit på läxor, skippat nyhetsläsningen på morgonen... bara för att hinna läsa och känna att jag är fri att göra det.
Jag är rädd för att inte kunna prestera tillräckligt bra i höst. Samtidigt vill jag inte offra min frihet för att kunna prestera ännu bättre. Det är kanske dumt, men om jag inte har möjlighet till den här friheten får jag bara ångest. Nåja, somliga säger att det inte alls är stressigt. Och jag påminner mig själv att jag kommer plugga ett ämne som jag verkligen tycker är intressant. Jag älskar ju historia. Det kommer antagligen inte vara några problem. På måndag börjar det hela.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0