Snabbguidning!

Jag lutar mina tankar mot solskenet. Försöker att smälta... att plugget är över. Då och då flammar en jagad känsla upp, känslan av att jag måste plugga något, att jag måste göra det och det... Men så släcks elden av insikten; det finns ingenting. Jag måste ingenting. Det är som att jag har burit något tungt i mina händer under alla dessa månader – och nu plötsligt befriats från den bördan. Det är otroligt. 

Ändå fick jag plugga längre än resten i min klass. Igår hade jag min sista grej för skolan; jag skulle guida Domkyrkan. Inte fick jag betyg för det, för de sattes redan i tisdags. Men jag läser (läste! läste!) ju historia c och har ett visst ansvar för de kära historia b-elever som jag skulle hålla lektion inför. Det dök upp sju stycken, vilket var fler än jag väntat mig eftersom deras betyg ju också var satta. Men de kom för att de var intresserade. Sånt gör en glad.
Jag tänkte jag skulle dela med mig lite av spännande kuriosa om Domkyrkan för er också. Eftersom jag använt mig av 1700-talslitteratur har jag saker som ni garanterat inte hört. Visste ni till exempel:


Att 300 holsteinare blev brutalt nedsablade i kyrkan av skåningar under ett uppror? Tänk på det nästa gång ni går där.

Att man bakom korstolarna från 1370-talet (längst upp i kyrkan) hittade Nordens äldsta bäst bevarade kortlek under en renovering på 1800-talet? Man hittade även tärningar och kärleksbrev på pergamentlappar. Där satt de blivande prästerna när de övade gudstjänster. Ungdomen är sig lik...!

Att golvet i hela kyrkan bestod av gravstenar på text på? Och att liken låg under golvet... Stanken gjorde att man fick riva upp allt. Kropparna grävdes upp och begravdes bakom kyrkan där det nu finns en stor gräsmatta. En osynlig kyrkogård alltså.


Att Domkyrkans torn såg helt annorlunda ut för lite mer än 200 år sedan? Tornen revs på 1870-talet, tidigare såg de ut så här: 



Snart kommer bilder från min bal!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0