Final

Tänk, jag lyckades ta mig hit. Lyckades släpa mig upp ur fåtöljen fastän mitt huvud hotade med att trilla av, men min lust att skriva drev på... Jag har drabbast av Korallsnuvan, hehe. Nästan hälften av Korallerna insjuknade i Krakow, och jag trodde att bara jag lyckades ta mig hem utan att bli sjuk (vilket jag också gjorde) så skulle jag komma undan. Tji fick jag.

Rent praktiska saker om resan: Tävlingen hette Cracovia Cantans, och deltagarna tävlar inom sju olika kategorier som körerna själva anmäler sig till. Det fanns alltså ingen final, eller ett grand prix. Deltagarna kom lite överallt ifrån, fyra var från Sverige, de flesta var, hör och häpna, från Polen, men en kör hade kommit ända från Singapore.

Vi tävlade i tre kategorier som sagt. Så här gick det för oss:


Kategori Lika röster: Endast två körer hade anmält sig, och vi var överlägset bättre än den andra. Kanske var det pga det bristande deltagandet, att det faktiskt handlade om en större summa pengar och att styrelsen var snål – första pris delades inte ut i denna kategori, meddelades det under prisutdelningen. Vi blev minst sagt upprörda – var vår insats i kategorin så pass dålig att vi inte var värda ett första pris och att det måste strykas därav? Eller var de bara snåla? Efter att ha diskuterat fram och tillbaka har vi i efterhand kommit fram till att det hade varit orimligt lätt för oss att ta första pris, eftersom konkurrensen var i princip obefintlig, och att vi dessutom hade vunnit första pris i en annan kategori gjorde att vi inte "behövde" vinna det här. Men det var väldigt förnedrande att sitta där på helspänn och få veta att vi kom på andra plats, den andra kören på tredje, utan att få en förklaring till varför första pris inte delades ut. Enligt min åsikt skulle de ha strukit kategorin från början.

Kategori Kammarkör: Här kom vi på delad andra plats, de måste ha haft beslutsångest. Här segrade kören från Singapore – kanske ett tröstpris för att de kommit så långt, för så pass duktiga var de faktiskt inte... i alla fall inte när vi lyssnade på dem, de kan ju ha gjort ett bättre framträdande inför juryn när det gällde. Men vi var absolut nöjda med vår insats, och andra plats är ju inte dåligt.

Kategori Sacred Music: När den kostymklädde speakern rättade till slipsen lite och proklamerade att vi nu hade nått fram till tävlingens sista och största kategori, satt vi alla på helspänn. 10 körer deltog i denna kategori, vi visste att vi hade gjort bra ifrån oss med starka kort som Xavier Bustos Alma Redemptoris Mater, Alice Tegnérs Ave Maria och Zoltan Kodalys Angyalok. Men vi hade många värdiga motståndare här, däribland Härlanda Kammarkör från Göteborg som vi tvivlade på att vi skulle slå; själva hade de dock sagt till oss "Ni är våra värsta konkurrenter." Det höga deltagandet och den svåra konkurrensen gjorde Sacred Music till tävlingens största och svåraste kategori. Vi satt som på nålar. Tredje priset delades ut till någon tjeckisk kör... Dags för andra priset, vi höll andan... Härlanda Kammarkör! Jag tror alla kippade efter andan där. En tanke hann svischa förbi i mitt huvud; vi kan inte gjort så pass dåligt ifrån oss i denna kategori att vi inte får någon prisplats, det finns en chans, det finns en chans...!
"Korallerna!"
Vi bara skrek. Vi jublande. Vi grät. Vi kramades. Jag tror aldrig jag har känt en så euforisk glädje! På scenen höjde dirigent Bosse den gyllene statyetten mot oss, han fullkomligt strålade. Att sedan sätta sig ner igen och försöka frammana tillräckligt med lugn för att lyssna på den följande konserten, det var svårt kan jag säga!

Av sju kategorier plockade svenskarna till sig tre av förstaplatserna – heja Sverige! Vi är ett av Europas mest framstående körländer. I förrgår satt en av Korallerna och lyssnade på radio, och plötsligt kommer det ett inslag om oss och de andra svenska körerna! Storslam för tre svenska körer i Krakowtävling, gå in och lyssna!


Jag hade tänkt skriva mer, men jag är helt förstörd. Måste tillbaka till fåtöljen, däcka framför brasan...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0