Jerusalem, dag 1

Shabat Shalom! For det ar idag.

Regnet smattrade mot bilrutan nar vi (mamma och jag) korde in till Jerusalem igar eftermiddag efter att ha landat i Tel Aviv. 20 minuter efter att vi landat (plagsam landning for mig som var forkyld) startade sabbaten. Det betyder att allt, precis allt, stannar upp. Judar far inte arbeta pa sabbat, inte ens tanda en lampa. Dessutom var det skarp kontroll, vi var tvungna att visa upp inbjudan till brollopet innan vi fick passera vakterna nar vi skulle lamna planet. Vi fick ta en arabisk taxi in till Jerusalem. Molnen hopade sig i horisonten.

Vi checkade in pa vart hotell, som mer ar ett vandrarhem. Abraham hostel, heter det, for Abrahams alla barn, dvs att alla religioner ar valkomna: muslimer, kristna, judar. Och det ar en salig blandning manniskor har. Nu sitter jag i deras internetcafe, de spelar passande nog George Harrisons "My sweet lord" i bakgrunden.

Mitt forsta intryck av Jerusalem var promenaden vi tog nar vi kom fram. En riktig odestad. Det var nastan inga manniskor ute, alla var inne och firade shabat. Gatukatter strok omkring, de enda som passerade oss var nagra fa ortodoxa judar som snabbt tittade ner i marken: de far inte titta pa frammande kvinnor pa shabat. Det var tyst i hela staden, inifran husen kunde man hora sporadiska toner av en bon. Allt som allt ar staden fattigare an jag trott, jag har alltid haft i baktanken att Jerusalem ska vara staden som "flyter av honung och mjolk" som det star i bibeln. Men det ar mer mellanostern an man tror.

I morse vaknade vi av att ljudet fran ett dussin gatukatter blandat med fagelsang kastades in genom fonstret. Jerusalem har verkligen varit katternas och faglarnas stad. Lordagarna ar shabatdagen. Mamma och jag har tack vare vara judiska vanner fatt mojligheten att fira shabat hela dagen. Vad gor man pa en shabat da? Som forsangaren sa: What do we do on this holy day? Well, we eat!" (And pray and sing and pray and sing) Det ar med fyllda magar vi kan konstatera att shabat ar slut. Nu maste jag sluta. Vi har det bra, det har varit ca 16 grader idag och vi vantar att det ska bli varmare i morgon.

Kommentarer
Postat av: Fia

Åhh, vilket äventyr!

2011-03-13 @ 11:25:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0